P/E (Pris/Resultat): En av de viktigste nøkkeltallene


Av

Oppdatert

P/E står for price/earnings på engelsk som kan oversettes til pris/resultat på Norsk. P/E er et forholdstall som ser på hvor høyt priset et selskap er i forhold til selskapets resultat per aksje.

Tallet er en av de mest brukte blant analytikere og investorer til å vurdere verdsettelsen av et selskap. Før man benytter seg av det som investor er det viktig å vite hvordan tallet bør brukes og hvilke fallgruver det kan skape for investorer.

I denne artikelen tar vi et dypdykk inn i dette nøkkeltallet slik at du står bedre rustet til å gjøre gode investeringer.

Hva er P/E ?

Som nevnt er Pris til fortjeneste er et forholdstall som ser på hvor høyt priset et selskap er i forhold til dets fortjeneste per aksje (EPS). Tallet er også kjent som en prisingsmultippel.

P/E tall kan brukes av investorer og analytikere til å estimerer den relative verdien til et selskap. Dette gjøres ved å sammenlikne et selskaps P/E tall med det for andre selskaper i same bransje. P/E tall kan også brukes til å sammnlikne selskaps nåværende prising i forhold til tidligere år eller selskapets gjennomsnittlige P/E.

Basert på hvilke tall man bruker til å estimere P/E vil det være et historisk tall eller et fremadgående estimat. Dersom man bruker selskapets regnskapstall er dette historiske tall. Om man bruker estimater for fremtidig resultater bruker man fremadgående estimater.

Hvordan regner man ut P/E?

For å regne ut P/E tallet til et selskap deler man selskaps pris per aksje (aksjekursen), med selskapets fortjeneste per aksje.

Selskapets pris per aksje finner man enkelt på nettet eller hos din nettmegler. Fortjeneste per aksje, kjent som EPS kommer derimot i flere varianter.

EPS oppgis i både års-og kvartalsrapporter. Man kan enten bruke selskapets fortjeneste fra det siste årsregnskapet. 

Alternativt kan man bruke fortjenesten de siste 12 månedene. Dette tallet summerer selskapets EPS for de foregående 4 kvartalsrapportene og gir en løpende EPS.

Alternativt kan man bruke EPS som man estimerer selv, eller som guides av selskapets ledelse. Ut i fra hvilken variant av EPS man bruker sier man at den er historisk (ser tilbake på tidligere fortjeneste) eller fremmadgående (ser på esimtater for fremtidig fortjeneste).

Eksempel (Orkla)

Et eksempel kan være Orkla. I 2020 hadde selskapet en gjennomsnittlig pris per aksje på 87 kroner. Dersom vi deler dette på fortjeneste per aksje på 4.37 kr for samme år , gir dette en P/E på 19.9.

Prisingsmultippel

P/E er også kjent som prisningsmultippelen. Grunnen til dette er at det sier noe om hvor mye investorer er villige til å betale for for hver krone fortjeneste.

I eksempelet over var investorer villige til å betale 19.9 kroner for hver krone fortjeneste i Orkla i 2020.

En annen måte å se på P/E tallet er i anntal år det vil ta for investorer å få pengene sine tilbake.

Dersom investorer er villige til å 19.9 kroner for hver krone fortjeneste i Orkla vil det a 19.9 år før investorene “tjener inn” sin initielle investering gjennom selskapets løpende fortjenste. Dette foruteseter selskapets fortjenseste ikke synker over denne perioden.

Hvordan bruke brukes P/E

P/E er en av de mest brukte nøkkeltallene blant investorer for å estimere verdien til et selskap, og om det fremstår overpriset eller underpriset.

Dette gjøres ved hjelp av en relativ verdivurdering. Her ser man på nøkkeltall for et selskap, slik som P/E i forhold til sammenliknbare selskaper, markedet eller selskapets historiske nøkkeltall.

Når man sammenlikner selskaper i en bransje regner ut P/E for selskaper innenfor bransjen. Deretter kan man sammenlikne tallene for de individuelle selskapene med hverandre og gjennomsnittlig P/E. 

Dersom et selskap har en lavere P/E enn gjennomsnittet kan dette indikerer at selskapet er underpriset relativt til de andre.

På samme måte kan man Sammenlikne P/E for et selskap eller en bransje/sektor med P/E tallet for markedet generelt (Oslo Børs eller S&P500). 

Dersom bransjen er lavt priset it forhold til markedet generelt kan dette type på at bransjen som helhet kan være underpriset.

Til slutt kan man også regne ut de historiske P/E tallene for et selskap eller markedet. Deretter kan man sammenligne dette med selskapets historiske gjennomsnitt. 

Dersom nåværende P/E er over gjennomsnittet kan dette indikere at selskapet er overpriset, om den er under kan det indikere at det er underpriset.

Et historisk gjennomsnitt er også gunstig for å sammenlikne den generelle prisingen for en bransje eller et markedet over tid. 

For eksempel har P/E for den brede S&P 500 indeksen i USA ligget over sitt historiske gjennomsnitt på omkring 15 siden 2015, og er i skrivende stund på over 30 (September 2021). 

Hvordan bruke P/E til å estimere et selskaps verdi

Som nevnt er P/E en av de mest brukte nøkkeltallene for å vurdere verdien til et selskap. Dette gjøres ved å gjøre en relativ verdivurdering.

Basert på dette kan man vurdere om et selskap fremstår over eller under priset i forhold til sine historiske tall, i forhold til sin bransje eller markedet so, helhet.

La oss se på et eksempel. La oss se på en fiktiv dagligvarekjede kalt ABC mat. 

ABC mat hadde en fortjeneste per aksje på 1.5 kr i sin siste årsrapport, og aksjekursen står i 22.5 kr per aksje. Dette gir selskapet en P/E på 15.

Dette betyr at investorer er villig til å betale 15 kroner for hver krone i fortjeneste ABC mat har (22/1.5). 

Videre kan vi regne ut P/E for ABC mat sine konkurrenter og regne ut en gjennomsnitt for hele dagligvaresektoren. Dersom denne er 20 kan det tyde på at ABC mat er underpriset (15 er lavere enn 20).

Dersom vi mener at ABC mat bør være priset på samme nivå som gjennomsnittet tilsier dette av vi mener ABC mat er verdt 30 kroner per aksje ettersom det tilsvarer aksjekursen dersom ABC mat var priset med en P/E på 20 (1.5 kr * 20).

Dersom ABC mat hadde vært priset til en P/E på 30 (aksjekurs på 45) ville det kunne tyde på at ABC mat er overpriset.

Hva er en bra P/E?

Det hadde vært fantastisk om det fantes et nøkkeltall som ga en fasit når det kommer til prising av børsnoterte selskaper. Desværre er det ikke slik. 

P/E er bare et av flere tall som kan gi et innblikk i hvordan et selskap er priset i forhold til fortjeneste. 

Det finnes en rekke andre faktorer som kan være avgjørende når det kommer til å vurdere hvor mye et selskap er verdt og om selskapets P/E tall er bra eller dårlig.

På grunn av dette er P/E og andre nøkkeltall noe som må settes i perspektiv og tolkes, snarere enn noe som gir en fasit.

Hvordan bruke og tolke P/E 

Som nevnt over finnes det mange faktorer som påvirker P/E tallet til et selskap eller en bransje. Derfor er P/E et tall som må tolkes i stedet for å brukes som et poensystem.

Selv om en lav P/E kan indikere at et selskap er lavt priset bør ikke analysen din stoppe der. Det kan finnes gode grunner til at selskapet er priset til en lav P/E.

Dette kan variere fra hvilken bransje eller sektor selskapet befinner seg i, om selskapet er i vekst og risikoen i selskapet.

Bransje/Sektor

En av de viktigste faktorene å ta hensyn til når man bruker P/E til å analysere et selskap er å se på hvilken bransje selskapet opererer i. 

Enkelte bransjer og sektorer har høyere eller lavere gjennomsnittlige P/E tall enn andre. 

For eksempel har mange selskaper innen teknologi og programvare høye P/E tall sammenliknet med banker. 

Dette er det igjen flere grunner til. For eksempel er enkelte sektorer forbundet med høyere risiko enn andre. Noen sektorer vokser raskere enn andre, mens andre er svært sykliske av natur.

På grunn av dette er man best tjent med å sammenlikne P/E tall for selskaper i samme bransje/sektor enn på tvers av helt ulike sektorer.

Vekst

P/E tall er noe som ofte kalkuleres basert på historiske tall. I tillegg gir det kun et situasjonsbilde på prisingen da de fleste P/E tall ikke tar for seg forventet vekst i selskapet.

Investorer er som regel villige til å betale en høyere pris for et selskaps fortjeneste dersom det er forventet at selskapets fortjeneste vil vokse over tid.

På grunn av dette er det ikke uvanlig å se P/E tall på over 30-50 for selskaper i rask vekst. For eksempel kan et selskap som prises til en P/E på 45 være billig i forhold til et som prises til 15, dersom det vokser raskt.

La oss si at selskapet som prises til en P/E på 45 har en fortjeneste på 1 kroner per aksje som vokser 30% i året. Etter 5 år vil fortjenesten ha vokst til 3.71 kroner per aksje. 

Om denne fremtidige fortjenesten prises med en P/E på 15 tilsvarer det en akjsekurs på i underkant av 56 kroner. Som tilsvarere en avkastning på 24%.

Vi kan så sammenlikne dette med et selskap med en P/E på 15 og en fortjeneste per aksje på 4 kroner som kun vokser 3% i året (tilsvarer en akjekurs på 60 kroner per aksje). 

Etter 5 år vil fortjenesten ha vokst til 4.87 kroner per aksje. Dersom Selskapet forsatt prises til en P/E på 15 tilsvarere dette en aksjekurs på 73 kroner. Dette gir en avkasning på kun 18%.

Dersom det første selskapet fortsetter å vokse raskere er det lett å fortstå hvordan det vil bli en bedre investering over tid til tross for det høye P/E tallet.

Risiko

Enkelte selskaper er mer risikable en andre. Dersom et selskaps fortjeneste er avhanging av eksterne faktorer selskapet ikke selv har kontroll på kan de ansees som mer risikable.

Dette kan gjelde selskaper som er avhengig av en stor kunde eller en høy oljepris for å generere god fortjeneste. 

På grunn av denne risikoen “fortjener” disse selskapene en lav P/E sammenliknet med mindre risikable selskaper.

Et annet godt eksempel er dersom et selskap har høy gjeld. 

Dersom et selskap har svært høy gjeld kan dette gjøre at fortjenesten blir priset lavere sammenliknet med et selskap i samme sektor uten gjeld.

Grunnet til dette er at gjelden gjør selskapet mer risikabelt. Dersom selskapet møter på utfordringer kan det få problemer med å betjene gjelden og risikere å bli slått konkurs, sammenliknet med et selskap uten gjeld.

Begrensninger ved bruk av P/E

Som du ser er ikke P/E tallet en investors hellige gral. I tillegg er det det flere hensyn du bør ta dersom du ønsker å bruke P/E når du analyserer selskaper.

Man ekskluderer selskaper som ikke går med overskudd

Det er ikke mulig å kalkulerer noen brukbar P/E for selskaper som ikke går med overskudd. 

Det betyr at hvis du bruker P/E til å filtrere etter aksjer kan du ende opp med å utelukke gode selskaper for fremtiden, men som enda ikke er profitable.

Dersom du kun ønsker å investere i selskaper som går med overskudd er ikke dette noe problem, men du utelukker en hel den selskaper som kan ende opp med å være store vinnere.

Et godt eksempel er Amazon. Selskapet ble etablert i 1994, gikk på børs i 1997, men hadde ikke sitt første år med overskudd før i 2003. 

Selskapet er nå en verdens største selskaper. Hadde man investert 1000 kroner når selskapet gikk med underskudd mot slutten av 90 tallet ville disse akjene i dag være verdt over 2 millioner kroner.

Aksjekursen forandrer seg daglig

Som vi har vært inne på bruker man prisen per aksje når man regner ut P/E for et selskap. Aksjer handles på børst Mandag-Fredag stort sett hver uke.

Den andre delen av formelen, altså selskapets resultat, kommer derimot ikke oftere enn hver 3. Måned.

På grunn av dette kan et P/E tall forandre seg fra dag til dag i takt med svingninger i akjsekursen.

Dersom du oppdager et selskap som prises til 15 ganger fortjeneste som du mener bør handle for 20 ganger kan markedet prise dette selskapet “rtiktig” ved at aksjeklursen spretter opp i løpet av kun 1 dag på børsen.

P/E tallet blir ikke bedre enn kildene du får tallene fra

Til sist er det viktig å bruke oppriktige tall fra gode kilder. Det finnes mange ressurser på nettet, men tallene du får herfra stemmer ikke alltid. 

Om du bruker dårlige tall vil du ende opp med et misvisende P/E tall som kan gjøre at du gjør en dårlig investering.

Det sikreste er å hente tallene du bruker fra oppriktige kilder. Finn utviklingen i aksjekursen hos din nettmegler eller en kjent nettaktør.

Når det kommer til selskapsresultatene bør du hente tallene fra selskapets egne regnskapsrapporter.

Disse kan du finne på selskapets hjemmeside under “investor” som gjerne er å finne i menyen øverst eller nederst på hjemmesiden. Ofte brukes den engelske betegningen “investor relations”.