P/S er et nøkkeltall som ser på forholdet mellom et selskaps aksjekurs og dets omsetning. Dette er et av flere nøkkeltall som kan brukes til på vurdere verdien og verdsettelsen av et selskapet.
Det er ofte brukt av investorer til å analysere selskaper som har omsetning, men som enda ikke generer overskudd og positive resultater for investorene.
Som de fleste andre nøkkeltall har også P/S begrensinger som man bør kjenne til før man bruker til til å analysere aksjer. I denne artikkel tar vi en titt på P/S, hvordan det kan brukes samt fordeler og ulemper.
I denne artikkelen
Hva er P/S (Pris til omsetning)?
Pris til omsetning er et nøkkeltall som ser på forholdet mellom aksjekursen og selskapets omsetning.
Investorer og analytikere kan regne på dette til å vurdere hvor høyt verdsatt hver krone i omsetning er for et selskapet. Dette kan igjen brukes til å vurdere om et selskaps omsetning er høyt eller lavt priset.
Siden man ikke er avhengig av at selskpet genererer en fortjeneste for å regne ut er det en av de viktigste nøkkeltallene analytikere bruker til å vurdere verdien til vekstselskaper som enda ikke genererer overskudd.
Hva regner man ut P/S
I likhet med P/E multippelen er også P/S en prisings multiuppel. Men i stedet for å si noe om hvor mye investorer er villige til å betale for hver krone i fortjeneste forteller den heller hvor mye de er villige til å betale for hver krone i omsetning.
P/S kan kalkuleres ved å dele selskapets markedsverdi med selskapets omsetning. Alternativt kan man regne ut P/S ved å dele selskapets omsetning på anntal aksjer, for så å dele dette på selskapets pris per aksje.
Selskapes markedsverdi kan man enkelt regne ut ved å gange antall utestående aksjer i et selskap med prisen per aksje (aksjekursen).
Selskapets omsetning og anntal utestående aksjer kan man finne i de regelemessige regnskapsrapportene.
Man kan enten bruke omsetningen for et gitt år som man finner i årsrapportene, eller man kan se på den løpende årsomsetningen ved å summere omsetningen for de siste 4 kvartalene.
Begge disse omsetningstallene er historiske da de ser på hva som alerede har skjedd. Man kan også bruke estimater på fremtidig omsetning, som for eksemel guiding fra selskapets ledelse. Dette gjør P/S tallet man estimerer fremmadgående.
Eksempel (Orkla)
For å illustrere hvordan man kan regne ut P/S kan vi se på Orkla for regnskapsåret 2020.
I løpet av året hadde selskapet i gjennomsnitt 1 000 461 utestående aksjer som handlet til en kurs på 87 kroner per aksje. Det samme året hadde selskapet en total omsetning på 47 137 000 kroner
Om vi regner ut selskapets markedspris gjør vi dette ved å gange anntal aksjer med prisen per aksje. Om vi regner på dette får vi en markedsverdi på 87 040 107 000 for orkla i 2020 (87 milliarder).
Vi kan så dele dette på selskapets omsetning for 2020 som var på 47 137 000 000 kroner (drøye 47 milliarder) som gir oss en P/S på 1.84 (87 040 107 000/47 137 000 000)
Hvordan tolke P/S
Dersom et selskap utmerker seg med en lav P/S kan dette indikere at det er underpriset. Om P/S tallet er høyt kan det heller indikere at selskapet er overpriset.
I likhet med P/E og andre sammenliknabare nøkkeltall er det mest fornuftig å bruke P/S til å sammenlikne selskaper innenfor samme bransje eller sektor.
Grunnet til dette er at selskaper i ulike bransjer kan være svært forskjellig i sin egenskap til å få en sterk omsetningen til å falle til bunnlinjen i form av fortjeneste.
Enkelte bransjer kan ha en høy omsetning, men har har lavere marginer som gjør profiten begrenset. Gode eksempler på dette er dagligvarekjeder og entreprenører.
Til tross for at disse kan ha sterk omsetning, er fortjensten begrenset. Det vil si at ikke like mye av omsetningen faller til bunnlinjen i form av fortjeneste.
Dersom et selskap har en fortjenste på 10% av omsetningen, tilsier dette at for hver 10 kr av omsetning er det kun 1 kr i fortjeneste.
Andre bedrifter har helt andre marginer. For eksempel er det ikke uvanlig at sepskaler som utvikler og selger programvare eller dataspill kan ha en fortjeneste på 40% av omsetning. Det vil si at for hver 10 kr i omsetning faller 4 kr ned til bunnlinjen i fortjenste.
Med dette er det enkelt å se hvordan omsetningen til ulike selskaper bør verdettes anderledes. Dersom et slskap har lave marginer bør omsetningen verdsettes lavere sammenliknet med sleskaper med høyere marginer.
Fordeler med å bruke P/S?
En av de største fordelene ved å bruke P/S er at det kan brukes til å analysere og verdivurdere selskaper uavhengig om de går med overskudd eller ikke.
Så lenge selskapet har omsetning kan man regne ut og bruke P/S. Dette er ikke tilfelle med den populære P/E (pris til fortjeneste) og enekelte andre nøkkeltall som er avhenging av fortjeneste fra driften.
Dette gjør at P/S er et effektivt nøkkeltall å bruke for å analysere vekstselskaper som enda ikke er lønnsome, selskaper som har opplevt et midlertidig underskudd eller sykliske selskaper.
Det ikke uvanlig at selksaper går på børs før de er lønnsomme. Men så lenge de har omsetning kan man regne ut og bruke P/S til å vurdere om selskpet er over eller underpiset.
For eksemepl gikk Amazon på børs i 1997, men gikk ikke med overskudd før 2003. I løpet av denne perioden ville man ikke kunne brukt P/E og andre nøkkeltall basert på fortjeneste.
Derimot ville man kunne brukt P/S til å vurdere om selskapets omsetning (som var voksende) var over eller underpriset.
I Retrosepekt har det vist seg at amazon var underpriset da selskapet har gitt avkastning på flere tusen prosent siden de gikk på børs.
Enkelte selskaper kan ha utfordrende år som resulterer i forbigående underskudd. Av og til skyldes dette at selskaper må skrive ned eiendelene sine som påvirker resultatet uten å være noe som nødvendigvis gå ut over driften.
I slike tilfeller kan P/S brukes for å vurdere om selskapet er under eller overpriset. Dersom selskapets omsetning holder seg stabil, og det ikke risikerer å gå konkurs kan man finne potensielle gode investeringer om slike selskaper greier å snu trenden.
Et godt eksempel på dette er Kraft Heinz, en av verdens største dagligvareselskaper som eier det kjente ketchupmerket Heinz.
I 2019 endte selskapet opp med å nedskrive store imaterielle eiendeler som sendteaskjekursen ned.
Dette resulterte i at selskapet gikk med et stort underskudd samme år, men selskapets omsetning forholdt seg stabil. Dette resulterte i at selskapets P/S falt fra over 4 i 2017 til rett i overkant av 1 i 2019.
Selv om selskapet sannsynligvis har blitt permanent svekket som følge av dette har aksjekursen stabilisert seg og steget siden 2019. Dersom dette fortsetter kan selskapet vise seg å ha vært underpriset.
Noen selskaper er svært sykliske. Det vil si at omsetningen og lønnsomheten kan variere fra år til år.
For slike tilfeller vil ikke nøkkeltall basert på fortjeneste være gunstig til å se på prisingen av selskapet over tid. Derimot kan man bruke P/S til å se om selskapet kan være under eller overpriset.
Et godt eksemepl på dette i senere år er oljeselskaper, inkludert Equinor. De sisste 10 årene har vi hatt flere store svingninger i oljseprisen som har resultert i varierende omsetning og enkelte år med underskudd hos flere store oljeselskaper.
Dette har gjort at P/S har vært et med stabilt nøkkeltall for å vurdere verdien av disse selskapene i de senere år.
Begrensninger og ulemper med å bruke P/S?
Selv om P/S er svært nyttig til å vurdere om selskaper som ikke er lønnsomme betyr ikke dette at slike selskaper vil være en god investering.
Et selskap kan ha svært høy omsetning, men om dette ikke er i stand til å få noe av denne omsetning til å generere fortjeneste vil det sjeldent være en god investering.
Et slikt selskap vil som oftest ende opp med å ha en permanent lav P/S som kan lokke investorer til å tro at selskapet er underpriset.
Derfor er det viktig at man ikke kun ser på utviklingen i omsetningen og P/S tallet når man analyserer et selskap. Andre nøkkeltall samt marginer er vel så viktig.
En annen ting det er vedt å vite er at P/S ikke tar ikke høyde for et selskaps gjeld. På et generelt grunnlag er et selskap med en lav P/S uten gjeld mer attraktivt sammenliknet med et identisk selskap som har høy gjeldsgrad.
Grunnen til dette er at et forgjeldet selskap på et tidspunkt må tilbakebetale gjelden med renter. Dette begrenser hvor mye av selskapets omsetning som kan tilfalle investorer i form av fortjeneste.
Dersom et selskaps aksjekurs har falt betraktelig, men selskaps omsetning holder seg relativt stabilt vil dette føre til et fall i P/S. Om man finner et slik selskap bør man ta seg tid til å finne årsaken til dette.
Det kan for eksempel skyldes at sleksap har svært høy gjeld og er på randen av konkurs. Dette kommer ikke frem bare ved å se på P/S. Derfor er det igjen viktig å poengtere at man bør bruke flere nøkkeltall når man analyserer selsksper.